אבחון פסיכודידקטי הוא אבחון המאתר לקויות למידה ועוזר לבנות תכנית טיפול לנבדק. על מנת לבנות תכנית אופטימלית, יש להבין את מסקנות המאבחן והמלצותיו. המאמר יבדוק מה אומרות המסקנות של האבחון הפסיכודידקטי בהשוואה לאבחון הפסיכודיאגנוסטי.
כיצד להתייחס למסקנות האבחון הפסיכודידקטי?
אבחון פסיכודידקטי נעשה על מנת לבדוק לקויות למידה בגילאי 7-18. את האבחון עושים בכמה שלבים כאשר ההורים הם השותפים העיקריים בחלקו הראשון של האבחון. עליהם למלא שאלון ולפרט את ההתפתחות של ילדיהם מהלידה, לתת מידע אישי, לעסוק בהיבטים רגשיים וחברתיים וכמובן לימודיים. במידה ויש המלצה לאבחון מבית הספר, יש להביא אותה לפגישה. בשלב הבא הילד מוזמן לאבחון שיכול להימשך לאורך מספר פגישות, לפי היכולת והקצב של הילד. באבחון בודקים את תהליכי הלמידה והחלק הרגשי וכיצד הם מושפעים אחד מהשני. מיד עם סיום האבחון ההורים מקבלים משוב ואת תוצאות האבחון והמלצותיו מקבלים לאחר כחודש. המסקנות הכתובות מפורטות מאוד אך לא תמיד קל להבין אותן. לכן רצוי לפנות למרכז מקצועי בו ישבו אתכם ביחד ויסבירו את הכל בשפה שלכם.
מה אומרות המסקנות של האבחון הפסיכודידקטי?
המסקנות עוסקות ביכולות השונות שנבדקו באבחון וכיצד ניתן לטפל בלקויות. למשל: מהי היכולת האינטלקטואלית הכללית של הנבדק בהתאם לממוצע בני גילו. מה תקין ומה לקוי. ייתכן ובמסקנות יהיה כתוב שהתפיסה החזותית תקינה אך בולטים קשיים גרפומוטוריים. או שנמצאו תפקודי בסיס בקריאה תקינים, אך נצפו קשיים בהבנת הנקרא. למעשה, בכל תחום כתוב במסקנות חזקות וחולשות של הנבדק. לבסוף ניתן סיכום עם תמונה כללית. לדוגמה: ישנם קשיים דיסגרפיים, קשיים בקשב וריכוז, קשיים גרפומוטוריים וכן הלאה. לדוח התוצאות והמסקנות הארוך מצורף גם דף עם המלצות. ההמלצות מתייחסות לתחום הלימודי ולתחום הרגשי. למשל, מבחינה לימודית מומלצת הוראה מתקנת ומבחינה רגשית מומלץ טיפול רגשי. אל המסקנות מתווספות התאמות הממליצות לבית הספר על הקלות כמו: הארכת זמן במבחנים, התעלמות משגיאות כתיב, שימוש במילונית במבחני אנגלית, שימוש במחשבון ודף נוסחאות במבחני חשבון וכן הלאה.
מה אומרות המסקנות של האבחון הפסיכודיאגנוסטי?
אבחון של פסיכודיאגנוסטי בודק מאפיינים אישיותיים והשפעות של היבטים רגשיים על הכישורים והיכולות של הנבדק. אנשים הזקוקים לאבחון על מנת להתקבל למקום עבודה או מוסד הדורש זאת במבחני הקבלה עושים אותו. אם יש צורך בחוות דעת כחלק מטיפול נפשי וכד'. קריאת המסקנות מספקת לנו תשובות לגבי המלצות והתאמת תכנית טיפולית, הסוג שלה, בדיוק כמו במסקנות של האבחון הפסיכודידקטי. כלומר, בניית תכנית טיפולית לימודית או תכנית תפקודית. לשני האבחונים אותה המטרה כיוון שהם מאתרים קושי ומציעים טיפול והמלצות. בשונה מהאבחון הפסיכודידקטי, האבחון הפסיכודיאגנוסטי מורכב ממבחני אישיות ואינטליגנציה. במסקנות יהיה דו"ח מפורט על הכישורים של הנבדק, האישיות שלו והקשר בין התוצאות לסיבת האבחון.